Humanistliku kristluse manifest

Võtke petitsiooni autoriga ühendust

Arutelu teema on petitsiooni Humanistliku kristluse manifest jaoks automaatselt loodud.

Tauno Teder, elik kodanikunimi

#1076 Kirja vastandus elule

2011-09-30 23:40

Olen päris hoolega jälginud vestlust või vestluselaadset tegevust siin liinil. Minu jaoks on mu kristlisest, küllap ka suhteliselt konservatiivsest arusaamast lähtunud on sellele vestlusringile hoopis teistsugune küsimuseasetus. Kui palju me julgeme oma situatsioonist välja astudes öelda midagi nt demokraatia kaitseks Vene Föderatsiooni territooriumil - see on mu arust palju reaalsem küsimus, kui võitlus nt homoseksuaalide õiguste eest siinkandis.
Julgen seda ka öelda seetõttu, et mu kallis vabadusvõitlejast vanaisa suri nö venelasena, kuna ta oli päritoluliselt ortodoks.
Nii küsiksin minagi täna mitte vabadusvõitlejana, vaid vanaesä eest - mida me reaalselt teeme suure idanaabri suhtes mitte poliitiliselt - vaid õiguse baasilt küsides.
See küsimus puudutab kirikuelu mu tagasihoidliku arusaama poolest rohkem, kui õiguste asjad. Sest ristirahvas on kutsut ka sellise ilmaliku teemaga tegelema, vähemalt mu alandlist arusaama mööda.
Ja viimaks - pärast 7 tööaastat EKNis teatas Vene konsulaat mulle, et mu Vene aastane viisa on tühistet. Täna julgen kodanikuna öelda - tegelen koos Juku-Kalle Raidiga pigem venelaste vabadusvõitlusega kui muuga. Selle tegemiseks andke mulle palun häid viiteid!

Külaline

#1077 Re: Re: Petitsioonid

2011-10-01 08:56

#1060: Laura - Re: Petitsioonid

Loen ja imestan: Kirikul on tänaseni jäik seksuaalmoraal, mida ei järgi ükski moderne inimene. ja Kui lugeda “teoloog” Rämmeli uusi sissekandeid, siis on see isiklikut minu jaoks horror. Samas lähen hea meelega kuulama nii Heino Nurka kui Jaan Lahet. Kui kirikul pole ajakohaseid karismaatilisi teolooge välja pakkuda, siis pole midagi teha.

Mõtlen, et Jumal tänatud, et kirikul on jäik seksuaalmoraal, muidu peaksin mina, korraliku pereemana, äkki veel muutma oma põhimõtteid, et mitte muutuda kellegi naerualuseks oma vanameelsuses. Paljude nooremate naisterahvaste piibliks on saanud Cosmo, mis kuulutab isekuse ja lodevuse sõnumit. Partnereid vahetatakse nagu sokke, suhetes puudub vastutustunne. Hiljaaegu lugesin Postimehest uudist, et Mehhiko kaalub tähtajaliste abielude lubamist, millele eelnes samasooliste abielu lubamine. Kas niisuguseid moraalireegleid on meile vaja, kust on välja juuritud vastutus elu ees?

Mis puudutab seda teist tsitaati ... Ei saa ju üks inimene olla nii piiratud, et võtab võrdluseks Lahe ja Nurga ning Rämmeli!!! Miks vaatab ta mööda kohe esilehel olevatest Kristjan ja Joel Luhametsast või Urmas Pajust või siis paljudest teistest EELK vaimulikest, kes "Traditsioonilise kristluse manifesti" on allkirjastanud.  Rämmel ei ole EELK maskott ja hääletoru. Proua võiks vabaneda juba sellest rämmeliarmastusest, rääkides temast pea igas oma kommentaaris ning tõstes teda niiviisi ikka ja jälle esile. Miks on Tartu Pauluse kirik rahvast täis? Kas tõesti mingi eksituse tõttu kuigi seal kuulutavad n.ö. vanameelsed Luhametsad?! Luther pööraks hauas ringi kui loeks Teie kommentaari. Ma ei ole teoloog (nagu vist ka proua "Laura") kuid nii palju ikka tean, et Lutheri eesmärgiks polnud kirikut reformida reformimise pärast vaid soov eemaldada kirikust paljud väärnähtused, mis takistasid inimese ja Jumala suhet (vabandust reformatsiooni nii lühikese kokkuvõtte pärast):  Jah, muidugi, ühiskond ei jää seisma, aga et ta viltu ei kasvaks, peab ühiskonnal olema kindel alus. Väärtused, mis on läbi proovitud ka rasketel aegadel.

"Laura" ja ka paljude teiste siinseid kommentaare lugedes olen mõelnud, et kui palju peaks me oma kiriku muutmist silmas pidades arvesse võtma usukaugete inimeste arvamust? Olen veendunud, et ükskõik, mis muutusi me ka ette ei võtaks, kirikud rahvast ikka täis ei saaks. Muutuksime demokraatlikumaks, kaotaksime rahvast ja jätkates samamoodi, kaotaksime samuti. Vaadates mõlema petitsiooni allkirjade arvu näeme, et traditsionalistid on kahe päevaga juba kogunud rohkem hääli kui humanistid kümne päevaga. Nüüd on humanistid pöördunud inglise, saksa ja soome keeles välismaalaste hääli koguma, et muuta EESTI kirikuid! Kas usuvõõrad ja välismaalased on valmis ka vastutust võtma oma allkirja tagajärgede eest? Kardan, et mitte!

Veiko Rämmel

#1078 Re: Kirja vastandus elule

2011-10-01 10:03

Veiko Rämmel

#1079 HEA MEEL

2011-10-01 10:05

Hea meel teatada, et vaatamata meediablokaadile on traditsioonilise Kristluse manifest paari päevaga läinud siinsest allkirjade hulga poolest tuntavalt ette. Olgu Issand kiidetud, veel on Maarjamaal tervet mõistust.

Külaline

#1080 Re: HEA MEEL

2011-10-01 10:36

#1079: Veiko Rämmel - HEA MEEL

 

 

Ja kuhu nimelt siis kihutate?

Kus finiš on?

Vaatleja

#1081 Re: Re: HEA MEEL

2011-10-01 17:50

#1080: - Re: HEA MEEL

"Ja kuhu nimelt siis kihutate?"

KIHUtamise moodi kipub pigem olema see, kuidas "humanistliku kristluse manifesti" paaniliselt kõikvõimalikesse keeltesse tõlgitakse ning üle maailma allkirju kogutakse. Kuidas see küll aitab kaasa avalikule ja konstruktiivsele arutelule Eesti kristlaste vahel, on mulle pehmelt öeldes arusaamatu.

Veiko Rämmel

#1082 Re: Re: HEA MEEL

2011-10-01 19:49

#1080: - Re: HEA MEEL

KAPATES KAUGEMALE EBANORMAALSUSEST - "humanistlikust KRISTLUSEST! Kui absurdist! Teiste sõnadega, Kristluse mõrvast, mida mõni, minu hinnangul kibestunud ja kuulsust ihkav tegelane (nimesid mainimatta) on alutanud.

Veiko Rämmel

#1083 Re: Re: Re: HEA MEEL

2011-10-01 19:51

#1081: Vaatleja - Re: Re: HEA MEEL

Siin on põhjus selge ja arusaadav. Tegu on riiklikult tunnustatud ja EL poolt soositava poliitikaga elik rahvusriikide hävitamisega, milleks alustuseks vaja hävitada Kirikud. Skandinaavias on "projekt" edukas, ju teeb hinge täis, et Eestis mitte.

Veiko Rämmel

#1084 HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

2011-10-01 20:14


Külaline

#1085 Re: HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

2011-10-01 22:34


Külaline

#1086 Re: HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

2011-10-01 23:02

#1084: Veiko Rämmel - HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

Veiko, kas te olete endine homo? Teie stiil annab põhjust seda küsida.

Harri Kingo
Tallinn

#1087 Manifestide pinnalisusest

2011-10-02 09:42

Minu jaoks on humanistliku kristluse manifest ja traditsioonilise kristluse manifest sellised, et ma ei saa nõus olla ei ühe, ei teistega. Ma ei tahakski peatuda nende manifestide konkreetsete puuduste äramärkimisel - see oleks liiga pikk ja tarbetu kirjutamine, sest kasvõi ühe mõiste analüüs nõuaks selle mõiste avamist ja esitamist avaramas kontekstis. Kontekstiks saab aga olla kaasaja kristlus tervikuna oma põhiseisukohtadega - ei midagi vähemat. Seeläbi peaks analüüsima kaasaja kristluse aluseid endid, mis aga on siin võimatu ettevõtmine.

Probleemid kaasaja kirikuga ja kirikuga kaasajas - üldisemalt religiooni ja religioossusega siin ja praegu - on märksa sügavamad kui seda manifestid mõistavad ja esitavad. Sisuliselt on nn. humanistlik manifest siiski vaid üleskutse kosmeetikale ja traditsiooniline manifest vaid vastuargument sellisele üleskutsele.

Lõppkokkuvõttes pole oluline, millistele tulemustele kogu see manifestide vaidlus viib - kas jäävad peale ühed või teised - see kõik on vaidlemine pinnalise ja kosmeetilise üle. Ei üks ega teine manifest pole oma teesidega jõudnud õigete ja vajalike küsimuste tasandile ja sügavuseni, sest kumbki pool ei oska näha kaasaja kiriku - kiriku kaasajas - tegelikke probleeme. Vastavalt siis ei saadagi mingeid lahendusi neile probleemidele välja pakkuda.

Et vaidlemiste algatajad ise pole endale reaalseid kiriku probleeme kaasajas suutnud selgeks teha ega sõnastada, siis on ka nende algatused võimetud kiriku reaalsetele probleemidele vastuseid ja lahendusi pakkuma. Et saada õige vastus, tuleb esmalt osata küsida õige küsimus.

Teiseks on mõlemad manifestid sedavõrd üldsõnalised, et nende manifestide üle võib vaidlema jäädagi - iga lugeja annab teesidele ja nendes kasutatud mõistetele täiseti oma sisu ja see vaidlus ei saagi kuhugi viia.

Pole mõtet kõpitseda maja katuse ja fassaadi juures, kui maja vundament on vildak, pragunenud, lagunev ja paigast ära - kosmeetiline remont ei muuda sellist maja elamiskõlblikumaks ja pole imestada, et inimesed sellisesse majja sisse kolida ja seal elada ei taha - et inimesed ei tule kirikusse. Kui kirik tahab kaasajastuda, siis peab ta üle vaatama oma märksa sügavamad alused kui see pinnaline ja teisene, mida manifestid esitavad.

See postitus on eemaldatud tema autori poolt (Näita detaile)

2011-10-02 10:22



Külaline

#1089 Re: Manifestide pinnalisusest

2011-10-02 11:21

#1087: Harri Kingo - Manifestide pinnalisusest

Tundub, et on leitud inimene, kellele on selged kaasaja kiriku reaalsed probleemid. Halleluuja selle peale! Palun väga, et sõnastaksite need siinsamas!

Harri Kingo
Tallinn

#1090 Metodoloogilist:

2011-10-02 11:21

Küllalt raske on kummagi manifesti esitajatel ja esindajatel. Nende ühine probleem on see, et mõlemad näevad kirikut nö. seestpoolt - juba etteantud ja olemasolevas raamistuses ja piirides. Nende vastandumine ongi vaid vastandumine juba etteantud raamistuses, etteantud eeldustega, mida keegi ei vaidlusta. Olles aga mõlemad ja võrdselt neis raamides ja piirides ei suuda kumbki pool neid raame ega piire ületada, et olla ka neist raamidest ja piiridest samaaegselt väljas.

Kuid see "väljas" olemine on vajalik - on lausa paratamatu.

Loogika ütleb lihtsa ja selge tõe - pole võimalik asja tema enesega mõõta. Näiteks - pole võimalik meetriga ära mõõta meetri pikkust. Nii ka kirik ise oma õpetuslike ja traditsiooniliste alustega ei saa olla iseenda õigsuse mõõduks. Üldisemalt - mistahes arusaamised mile kohta tahes ise ei saa olla nende arusaamiste õigsuse mõõduks.

Et vaadelda mingeid arusaamu nende õigsuse aspektist, peab vaatlejal olema avaram kontekst, avaram raamistik, avaram vaade, mõistmine ja pilt, millest lähtudes mingit kitsamat väidete süsteemi analüüsida. Olles kirikus ja õpetuses ja traditsioonis nö. "sees" ja sellest piiratud on päris raske olla samas sellest "väljas" ja siis sealt "väljast" hinnata seda raamistatut tervikuna.

Ometi - teist võimalust reaalselt polegi, kui soovitakse oma vaadete süsteemi ning ideestiku ja tegevuse paikapidavust, õigsust, otstarbekust ja tarkust kontrollida ja selles kõiges selgust saada. Ja midagi mingis suunas paremaks muuta.

Mu mõte siin oli juhtida vaidlejate ja arvajate tähelepanu teatavale metodoloogilisele paradoksile nende vaidlemiste juures - et kui ollakse oma õpetuslikes raamides, oma aksioomideks võetud eelduste piires, siis neis piires arutledes polegi võimalik neid oma õpetuslikke raame ja aksiomaatiliste eelduste tõesust ja paikapidavust kontrollida. Sellest ka paratamatu järeldus - kui soovitakse kirikut muuta ja selgust saada, kas kirik on ikka õigel teel ja rajal meie kaasajas ja meie ühiskonnas, tuleb loomulikult lähtuda kirikust, seda teada ja tunda, olla nö. "sees", kuid oma vaatlustes ja hindamistes tuleb paratamatult olla samas üle neist kiriku ja oma vaadete süsteemi aluste ja eeldustega paika pandud raamidest, mille õigsust tahetakse kontrollida - tuleb olla samaaegselt ka "väljas".

Õigemini - tuleb olla "üle" raamistatu raamidest. Ja mitte üleoleku mõttes, vaid üle oma konteksti ja taustade kõrguse, avaruse ja sügavuse mõttes sellest raamistusest, millest algselt lähtuti ja mida hinnata tahetakse.

Ühe vaadete süsteemi siseselt võib kõik selles süsteemis olla isegi väga kooskõlaline ja korras. Paraku - see süsteemisisene iseendaga kooskõla ja korrasolek ei ole vähimgi garantii, et süsteem tervikuna on õige ja korras avaramas perspektiivis. Ehk veidi robustne, aga piltlik näide selle kohta, mida selles lõigus praegu ütlesin:

Vargajõugu sisemine vaadete süsteem ja tõekspidamised võivad selle vargajõugu sees olla äärmiselt kooskõlalised, terviklikud, korrastatud ja isegi harmoonilised. Need tõekspidamised võivad olla kooskõlas vargajõugu aluspõhimõtetega ja üksteisega. Kogu vargajõugu maailmavaateline alus ja selle pealisehitus võib olla lausa ideaalne mõradeta tervik.

Kui tahame aga teada, mida on kogu see vargajõugu ilus ja iseeendas ümmargune ning kooskõlaline maailmavaade ja selekohane tegevus tervikuna väärt, siis ei saa me seda vargajõugu vaadete süsteemi hinnata vaid ja ainult sealt vargajõugu enese tõekspidamistest lähtudes. Me otseselt peame vaatlema vargajõuku, selle ideestikku, mentaliteeti ning olemasolu aluseid avaramas taustsüsteemis ja kontekstis - hindama seda eelduste, vaadete ja vargajõugu tegevuse tervikut astme võrra üldisemas kontekstis - ühiskonna kui terviku kontekstis.

Siis ilmneb, et kuigi vargajõugu püsimise alused, tõekspidamised ja isegi kogu tegevus on iseendaaga väga kooskõlaline, on kogu selle vargajõugu vargamentaliteet, reeglistik ja tegevus tervikuna väär.

Ma olen kaugel sellest, et kirikut siin vargajõuguga samastada. Mu mõte oli muus ja nagu ütlesin - metodoloogiline - ei inimlikult, ei loogiliselt, ei kuidagi pole võimalik asja hinnata vaid asjast enesest lähtuvalt - ka mitte anda kaasaja kristlusele ja kirikule hinnangut vaid kaasaja kristlusest ja kirikust enesest lähtuvalt - nö. üksnes "seest". Hindaja peab paratamatult astuma üle etteantud piiride ja raamide, leidma avarama ja sügavama konteksti - alles sealt on võimalik midagi näha ja öelda mingite vaadete ja arusaamade süsteemi kui terviku kohta. Alles sealt on võimalik mõista, mis on väärt ja väärib kestmist, mis aga väär ja ajastule jalgu jääv.

Esmane peab olema avarama konteksti leidmine, kust hindaja oma hindamistega lähtub. Kordan: just avarama konteksti leidmine. Mitte teise, kolmanda või kümnenda leidmine. Sellest avaramast, sügavamast ja kõrgemast kontekstist - selle endas leidmisest - tuleks ka alustada, et kogu see diskussioon mingit vilja kannaks.

P.S.

Ning sedagi, et ei eksitaks mu öeldus - inimlik, ka mitte ühiskonna kui terviku arvamiste süsteem ei ole see aste kõrgem, sügavam ja avaram kontekst, mille vajadusele siin tähelepanu juhin. Ei ole - täpselt samamoodi ei ole, nagu ilmalikkus ei ole ega saagi olla see kontekst, mis võimaldaks religioossust ja religioone mõista, mõtestada ja avada. Kontekst ei saa olla madalam, kitsam ja lamedam kui see, mida konteksti alusel hinnatakse. Kontekst peab olema kõrgem, avaram, sügavam. Meie ilmaliku ühiskonna, meie "terve talupojamõistuse" ning "normaalsuse" võib kõrvale jätta - see pole alus millelelgi.

 

 

Harri Kingo
Tallinn

#1091 Re: Re: Manifestide pinnalisusest

2011-10-02 11:23

#1089: - Re: Manifestide pinnalisusest

Just selgitasin kõige esmasemat viga ja puudust. Sellest tulekski alustada oma mõtlemisi. Ning see metodoloogiline mõte öeldud, et tahaks ma osaleda teise tuhande kommentaari kirjutamises. Jajah, kui on vaja vastata, eks ma vastan ja seletan oma vaadet. Kuid mida endal öelda oli, on ka juba öeldud (1087, 1090).

Veiko Rämmel

#1092 Re: Re: HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

2011-10-02 12:02

#1086: - Re: HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

Ei ole kunagi viljelenud, võite kooli minna ja vähem Freudi tudeerida.

Veiko Rämmel

#1093 Re: Re: HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

2011-10-02 12:05

#1085: - Re: HOMOKIRIKU EHITUS - EHK "HUMANISTLIKU KRISTLUSE ÕIED"

Ma olengi rahulik nagu koera nina, "ülisallivuse" ehk ühiskonna lammutamise "õied" vaja aga välja tuua. Muidu jääbki mõni Lahet, Nurka jt ülisallivuslasi uskuma. Nad koovad oma võrku salakavalalt, lisaks on neil ka valitsuste ja EL-i poolne rahastus taga.

Veiko Rämmel

#1094 KURB VÕRDLUS ILMSELT LAHE JT ÜLISALLIVUSLASTE JAOKS

2011-10-02 12:06

Harri Kingo
Tallinn

#1096 Kirikust ajaloos

2011-10-02 14:07

Kui 21. sajandil esineb ikka lahkarvamusi ja erimeelsusi selles osas, mis üldse on kirik, siis võib öelda üldistavalt, et ega see kiriku olemine ja olemus ikka kristlastele endilegi selge veel pole. Teistest rääkimata.

Kirikust aru saamiseks ei piisa selle ühesest defineerimisest - iga definitsioon on puudulik ja täidab peamiselt millegi eristamise funktsiooni millestki muust. Kiriku olemise ja olemuse mõistmiseks oleks vaja seda mõistet siiski veidi pikemalt avada kui üks jäik lõplik ja seeläbi kivistunud sõnavormel. Kirikut pole võimalik ära mahutada pelka ühte lausesse.

Vormilt on kirik siiski maine ja inimlik institutsioon, on inimese enese korralduslik looming. Ja omane just Õhtumaisele religioonile. Hommikumaades sarnane religioosne institutsioon puudub - religioon kui sotsiaalne nähtus ja inimeste isiklik religioossus ei ole võtnud idamaades sellist institutsionaalset vormi, nagu see on omane läänele.

Üheks põhjuseks, miks kirik Õhtumaadel institutsionaliseerus, on kahtlemata see ajalooline keskkond, milles kirik üldse tekkis. Kui algselt oli kirik lihtsalt uskujate vennaskond, kogudus, siis sotsiaalne keskkond muutus selle lihtsa usklike vennaskonna õige ruttu ametlikuks institutsiooniks.

Selleks keskkonnaks oli Rooma riik. Roomas olid religioon ja riiklus juba enne kristlust väga otseselt läbi põimunud - keisritel oli komme end ühtlasi ka jumalateks kuulutada. Uue religiooni tekkimisel ja levimisel ei osatud ette kujutada, et sel uuel religioonil võiks olla mingi muu vorm kui senine institutsionaalne, millisena roomlased olid harjunud religiooni nägema. Rooma institutsionaliseeritud ühiskonnas pidid kristlased paratamatult tekkiva kiriku kui algse koguduse institutsionaliseerima, sest teisiti polnud võimalik suhestuda tollase Rooma riigiga ega olla ühiskonnas olemas ja tegev. Nii ka sündis - kirikust sai omaette institutsioon, keisrid ei kuulutanud end enam jumalateks, kuid kirik jäi aastatuhandeteks väga lähedalt seotuks ilmaliku võimuga. Kui Rooma varises, siis oli kirik see ainus institutsioon, kes sotsiaalseid funktsioone ühiskonna jaoks täitma jäi ja kelle rüpes säilus teadmiste pagas, näiteks kirjaoskus - inimmõtte ja arusaamade kandja. Edasine riikluse areng ja taastumine sidus seeläbi kiriku ja riigi paratamatult.

Teisalt on aga kiriku kui institutsiooni teke seotud inimese loomuliku vajadusega asju korraldada ja korrastada. Elades institutsioone täis pikitud sotsiaalses keskkonnas - elades riigis selle struktuuride keskel - kaldub inimene ka oma usulist elu institutsionaliseerima - see annab religioossetele ühendustele teatava legitiimsuse teiste riiklike struktuuride kõrval.

Need olid mõned mõtted kiriku vormilise külje kohta. Kuid kirikul on ka sisuline pool.

Kiriku kui institutsiooni sisuks on kogudus - inimesed. Ning inimesed on see, mis muudab kiriku pühakohaks - pühaks kojaks. Kui kirikus poleks inimesi, kust võiks pühadus kirikusse siis tulla? Ikka ja alati on see inimene, kelles elab ja on kohal jumalik vaim, kes pühastab ära nii inimese kui ka kõik need maised organisatsioonilised korralduslikud vormid, mida inimeste kooslused paratamatult võtavad ja kaasa toovad.

Kirik on see maine organisatsiooniline vorm, mille olemuseks on usklike isiklik kasvav osadus Jumalaga - oma jumaliku potentsiaali avamise vajadus. Isiklik vaimne kasvamine ja igal üksikul uskujal üha kõrgema jumalateadvuse väljakujunemine on kiriku maine funktsioon. See on see kiriku olemise ja olemuse tuum, mis teeb kiriku kui vormilt puhtmaise struktuuri eriliseks kõikide teiste inimlikku päritolu maiste korralduslike struktuuride seas.

On iseküsimus, kuidas nimelt kirikus see uskliku isiklik osadus jumalikuga ja vaimne areng täpselt teostub. Kelle jaoks on selleks armulaud, kelle jaoks isiklik palve, kelle jaoks sakramendid oma kogumis, kelle jaoks õpetused, kellele koguduse sünergia - see on juba rohkem teoloogiline küsimus ja eri inimesed ning denominatsioonid on siin eri meelt ja eri rühuasetustega - eks seepärast neid kristluse raames lausa kümneid tuhandeid maailmas tekkinud ka on.

Kui me tahame aga mõista, mis on kirik, siis me ei peaks alustama välisest ja vormilisest ning püüdma selle kaudu liikuda asja sisu ja olemuse poole. Me peaksime talitama vastupidiselt - alustama kiriku mõtestamist selle sügavaimast jumalikust olemusest. Ning see kiriku olemus on peidus kirikus käiva inimese sügavaimas olemuses - jumaliku kohalolus igas meist. Kirik on vaid selle kohalolu sotsiaalne vorm - piltlikult: nagu on inimese keha vormiks jumalikule vaimule, kes elab selles kehas. Eks olegi inimese keha nimetatud templiks, kus elab Jumal. Keha pole vaja üle väärtustada. Kuid teisalt - tõde on ka see, et kui poleks meid, maiseid ja kehalisi inimesi, siis poleks ka Jumalal templit, kus kohal olla.

Sisu ja vorm on lahutamatud, kuid tuleks teada, et mitte vormist ei teki sisu, vaid sisu võtab ja loob endale vormi. Nii ka kirik ja tema lahtimõtestamine - temast kui maisest institutsionaalsest vormist ei saa tuletada tema olemust - jumalikkust. See on alati jumalikkus, mis avaldub mingis temale omases vormis ja just läbi jumalikkuse saab kirik ka oma pühaduse - saab tavalisest kojast pühaks kojaks.

Nii tavaline ja üldlevinud on arusaam, et Jumal tuleb kirikusse ja on kirikus kohal ka siis, kui kirikus ei ole inimest. Et kiriku eriline pühadus on olemas seal ka ilma inimeseta, et kirik on püha iseenesest. Vastavalt siis kirikuid ka pühitsetakse - sellega tahetakse garanteerida kiriku enese pühapaigaks olemine, Jumala olemine kirikus ka ilma inimeseta, kiriku enese pühastatus.

Eks kirik püüab Jumala abil pühastada paljut - mitte vaid kirikut. Meie taas iseseisvaks saamise algusajal tegeles kirik massiliselt sellega, et pühistes ja õnnistas kõike, kuhu vaid kiriku esindajat ei kutsutud. Selliste pühitsemiste objektideks said kohad, ehitised, ausambad, ruumid, esemed, puud, kivid, kõikvõimalikud sümbolid - mistahes. Selline kiriku ülepingutatud tegevus pälvis kriitikat ja pilkeid ning õigustatult. Kirik on õnneks sellisest massilisest tegevusest loobunud.

Jumal aga? Jumal ei vaja inimlike tegusid ega rituaale, ett olla kusagil kohal. Ka si saa inimlik teo ja riituse puudumine olla Jumalale takistuseks olla seal, kus ta on. Jumala kohalolu ei saagi sõltuda inimlikest arusaamistest, kontseptsioonidest, rituaalidest või tegudest. Jumal on seal kus ta on - igal pool ja kõikjal ja seega ka kirikus. Vastupidine arvamine, et teatavate inimlike rituaalide täitmine toob Jumala kirikusse, avab justkui kiriku Jumalale ja tagab Jumala kohalolu kirikus on küllalt naiivne arvamine - ilmselt oma juurtega pärit väga arhailistest aegadest.

Jumal on kirikus kohal nagu ta on kohal igal pool ja alati. Kuid elav, inimesele kogetav Jumal astub kirikusse siiski vaid koos selle inimese endaga, kelles Jumal elab ja kes Jumalat kogeb. Elav, kogetav Jumal on alati seal, kus on inimene, kelles Jumala elab ja kes Jumalat kogeb. Kui selline inimene astub üle kiriku läve, siis on seal kirikus kohal ka elav Jumal. Kirik on ja saabki olla pühakoda, püha koda vaid inimese läbi, kes sinna tuleb.
Harri Kingo
Tallinn

#1097 Loom, inimene, Jumal

2011-10-02 14:12

1. Inimene kui arenguline isiksus

Religioosselt aluselt inimeksistentsi vaadeldes on see püha. Kui siinkohal lihtsustatult vaadelda inimest, siis inimene koosneb kahest poolest - oma kehaliselt poolelt oleme loomad, pärit loomariigist, kust oleme kaasa saanud loomale iseloomuliku. 20. sajandi alateadvuse uuringud on suunatud just selle inimolemise poolele avamisele ja alates Freudist püütakse inimest ära seletada ja mõtestada just tema loomaliku alateadvuse läbi.

Kuid inimene on samal ajal ka vaimne olend ja tema vaimne pool pärineb Jumalast. Seda arusaama on alati esindanud religioonid. Kui meil on loomalikkusest pärit alateadvus, siis jumalikku tunnetust me võime nimetada vastavalt oma üliteadvuse tasandiks.

Niisiis, inimene on oma loomaliku ja jumaliku poole süntees - loomalikkuse kõrval on igas meist ka jumalikkus. Neid oma pooli kogeme ala- ja üliteadvusena.

Inimlikkus pole seeläbi midagi iseseisvat - ise- ja valmisolevat, vaid mõistetav meie olemisena meie arenguetapil teel loomalikkusest jumalikkuse suunas, kus isiksuse arengutase sõltub sellest, kumb pool ja mil määral on meis domineeriv. Sama teistmoodi: isiksusliku arengu tase sõltub sellest, kuivõrd inimeses domineerib loomaliku poole üle vaimne, jumalik pool. Mida enam vaimne inimeses domineerib, seda enam on inimene ületanud oma kehaga meile kaasa antud loomalikkuse. Vaimse algega iseendas üha enam samastunud isikut võime õigustatult nimetada isikuks, kes on ületanud oma loomalikkuse, aga isegi oma inimlikkuse - kui vaimse osakaal inimeses on valdav, siis vastavalt selline isik ületab nii oma algse loomalikkuse kui ka jätab oma inimlikkuse.

Muidugi - meile on alati avatud ka tee tagasi loomalikkusesse. Selleks pole muud vaja kui unustada ja kaotada endast oma jumalikkus ja olla suunatud oma loomalikkusele. Seda suunda nimetatakse kaasajal suunaks loomulikkusele, kuid suund loomalikkusele oleks sellele kohasem nimetus. Ma kahtlen sügavalt, kas see on see, mida me vajame.

Inimene on seega algselt loomalik, kuid ajas jumalikkuse suunas arenev arenguline oma loomaliku ja oma jumaliku poole süntees. Kaastaja arusaamu arengust silmas pidades ei saa lähtuda kristlusele omasest mütoloogilisest arusaamast inimesest kui mingist iseolevast loodud entiteedist.

Kõik on lihtsam ja loogilisem - me oleme arengulisel teel loomalikkusest jumalikkusesse. Inimene ja inimlikkus pole seejuures midagi iseolevat, algset, püsivat ja jäävat, nagu kristlus seda suuresti mütoloogiliselt aluselt lähtuvalt on harjunud seletama ja käsitlema ja nagu meiegi oleme harjunud igapäevaselt mõtlema.

Inimene ja inimesena elamine ongi meie kui isiksuste areng - on tee loomalikust jumalikku. Enda inimeseks nimetamine ja pidamine on vaid tinglik nimetus määratlemaks kuidagi seda ebapüsivat arenguetappi, milles me elame ja oleme - oma loomalikkuse ületamist, kuid mitte veel jumaliku saavutamist.

2. Kristlus

Kristlus on oma arusaamades inimesest teataval eksituses. Kristlikud doktriinid ei vaatle inimest kui arenevat sünteesi loomaliku ja jumaliku vahel, kui loomalikkusest jumalikkuse suunas arenevat isiksust, vaid kui midagi iseolevat ja lõpetatut. Pole ka ime - lõi ju pühadeks, lausa Jumala sõnadeks kuulutatud tekstide alusel kristliku arusaama kohaselt Jumal inimese just inimeseks - ei Jumalaks, ei loomaks.

Selline kivistunud arusaam iseolevast ja valmis muutumatust inimesest ei näe inimest arenevana loomalikkusest jumalikkusesse, vaid on kinni iidsetes heebrea mütoloogilistes arusaamas loodud, iseolevast, valmis ja lõpetatud kujul loodud inimesest kui jumaliku ja saatanliku - kosmilise Hea ja Kurja - vahel toimuva võitluse tallermaast.

Kristlus, viimase 2000 aasta kestel inimmõtet enim määranud suund, on inimesest arusaamu formuleerides lähtunud lähtunud inimese kui iseolevast entiteedi eeldusest loomaliku ja jumaliku vahel. Kosmilises mõõtkavas on sellest saanud lausa Jumala ja Luciferi vastasseis nii kõiksuses kui inimeses eneses.

3. Humanism

Kristlus on oma arhailise arusaama aluseks võttes sünnitanud kaasaja humanismi, mis kristluse eeskujul peab inimest valmis ja lõplikuks, suutmata näha ja mõista inimest läbi dialektilise arengu dünaamika. Meie tavaline käibiv arusaam inimesest ütleb, et inimene on midagi iseseisvat - ei loomalik, ei jumalik, vaid midagi kolmandat, iseolevat nende kahe kõrval. Sellist inimkeskset vaadet tunneme humanismina.

Paraku, see on iseendaga vastuolus arusaam. Ühest küljest on selline humanism küll suunatud loomalikkuse vastu inimeses ja püüdleb selle loomalikkuse ületamisele, teisalt aga eitab selline humanistlik arusaam inimesest inimese jumalikkust - inimkeskse maailmavaate kohaselt pole mingit jumalikkust lihtsalt olemas. Püüdlemine ära ja eemale loomalikkusest selle nn. "puhta inimlikkuse" poole ei vii aga inimest kuhugi, sest inimeseks olemise ületamist humanism võimalikuks ei pea. Humanism jätab inimese selleks, kes ta on - inimeseks, keda saab ehk täiustada, kuid kes põhimõtteliselt on igaveseks vangistatud oma inimlikkusesse.

Niisiis, kaasaja humanismil on kaugele aegade hämarusse ulatuv mütoloogiline, vanadelt heebrealastelt läbi kristluse meieni jõudnud ajalooline alus. Humanism küll vabastas inimese loomalikkusest, kuid vabastas ka jumalikust. Humanism küll tunnistab inimese loomalikku algust, kuid pole võimeline nägema ega mõistma inimese arengulist lõppeesmärki - inimest kui loomalikust oma alguse saanud, kuid jumalikku alget endas kandvat ja jumalikkkuse suunas arenevat olendit.

Humanistlik iseoleva inimese arusaam tuleneb vanadest heebrealaste arusaamadest ja ka need arusaamad omaks võtnud ja meieni toonud kristlusest, mille lätteks on arhailine, mütoloogiline arusaam inimesest kui kellestki kolmandast taevaliku ja maise - jumaliku ja saatanliku vahel. Humanism on laenanud oma inimeseks olemise aluskontseptsiooni kristluselt, kes selle omakorda päris arhailise inimese heebrealaste mütoloogilisest maailmapildist.

4. Ateism

Humanism pole kaugeltki nii inimsõbralik maailmavaade kui ta end ise on reklaaminud. Ülistades inimest igavese inimlikkuse piires sulgeb seesama humanism inimesele tee ja võimaluse ületada oma inimlikkus ja tõusta jumalikkuseni. Kuid veelgi inimvaenulikum arusaam ja mõttesuund kui humanism on selle ekstreemne suund, mida tunneme nimetuse all ateism - nö. äraspidi humanism - sest ateism pole suunatud mitte humanismi kombel loomalikkuse vastu inimeses ja selle ületamisele, kui just jumalikkuse kui võimaliku vaimse arengulise tee vastu inimeses.

Reaalsem on näha inimest kui arengulist isiksust vabana sellest arhailisest mütoloogilisest kontekstist - mitte iseoleva, vaid arengulise entiteedina, arenevana isiksusena loomalikust pimedusest jumalikku valgustatusse. Õigem oleks mõista ennast kui oma käesolevat maist arenguetappi läbivat dünaamilist universumi isiksust teel, mis ületab oma algupärase maise loomalikkuse ja ületab ka maise inimlikkuse, millesse me end oleme oma mõttekonstruktsioonides vangistanud.

5. Kaasaja arusaamade piiratus

Inimene on võimeline suurimaks kurjuseks loodud olendite seas vaid ühel põhjusel - inimene on arukas, inimene on tark. Ja nii võib inimene oma kurjuses, olles arukas ja tark, olla julmem kui mistahes loom eales seda olla suudaks. Rääkimata kurjusest, mida inimene korda saadab oma teadmatusest tingitud eksimistega. Nii asju vaadeldes on inimene jah - kõike kurjem üldse taeva all. Kuid pole vaja unustada - ka oma jumalikku potentsiaali endas kandev. Ja võimeline headuseks, mis on võimatu loomale.

Meie kurjuse võime ei tulene mingist kosmilisest Kurjusest, kellestki langenud taevainglist Luciferist, kelle kurjade tegude pärandit justkui endis kanname, vaid on paratamatu kaasnähtus meie arengulisel etapil, kus meil on juba aru, kuid pole veel selge, milleks oma aru kasutada - kas headuse või kurjuse toimepanemiseks. Arengu mõistega kaasneb paratamatult ebatäiuslikkuse mõiste, sest areng tähistabki teisisõnu olemasoleva ebatäiuslikkuse ületamist.

Inimlik kurjus pole niisiis mitte saatanliku või Kosmilise Kurjuse alge võidutsemine meis, vaid meie eneste küllalt suur tarkus, samal ajal aga meie väärtuseline - kõlbeline arenematus - teadmatus, milleks üldse seda oma tarkust kasutada.

Religioonid on esitanud meile seda olemise väärtuselist tasandit. Kahjuks on lääne religioon - kristlus oma teoloogilistes käsitlustes - aga arhailine ja seeläbi suutmatu tunnistama inimese jumaliku päritolu kõrval ka inimese loomalikku päritolu. See loomalikkus inimeses on kahjuks kristluses rüütatud teoloogilisse doktriini kosmilisest Kurjusest Luciferi kehastuses jms. jne.

Teine häda kristliku arusamaga on aga seesama inimese kui lõpliku, valmis isiksuse ja subjekti doktriin - kristluse suutmatus vaadelda inimest ja inimlikkust kui ajalist ja arengulist jõudmist algsest loomalikust jumalikku, maisest taevalikku.

Eelöeldu valgel pole vaja kurjust pidada mingiks iseseisvaks reaalsuseks. Pigem on kurjus mõistetav kui väärtuseline arenematus. Inimlik ja meid sageli hämmastav kurjus ongi tingitud inimese intellektuaalsest edasijõudmisest, kuid samas väärtuselisest infantiilsusest. Selline "tark inimene", kel puudub elus väärtuseline orientatsioon ja arusaamad, mis tema tegutsemist piiraks ja korrigeeriks, võib saata korda kurjust, mis meid rabab ja kohutab.

Kokkuvõte

Kaasaja humanismi juur on kristluse-eelsetes arusaamades inimesest kui iseseisvast entiteedist, jumalikust loodust, kelles ja kelle pärast toimub kosmiline Hea ja Kurja - personifitseeritult Jumala ja Luciferi võitlus. See arusaam - "inimene kui iseseisev entiteet" - on väga arhailine ja pärit ajast, mil polnud olemas veel mingit ideed arengust. Nii ei osatud ka inimest näha ja mõista millegi muu kui olemasoleva, valmis ja lõpetatud looduna, kus Hea ja Kuri oma kosmilist vastandlikkust lahendavad.

Kristluse tekke ajastul polnud olemas mingit üldise inimarengu kontseptsiooni - inimene oli ikka inimene, Jumala enda inimeseks loodu. Tekkiv kristlus ei osanud teaduslike arusaamade olematuse tõttu ega ega ka õpetuslikel põhjustel oma inimesekäsitluses minna kaugemale - teadust polnud olemas ja õpetuslikult polnud võimalik eitada Moosese aja tänaseks juba üle 3000 aasta taguste arusaamu, mis olid ja on pealegi pühadeks, lausa Jumala Sõnaks kuulutatud.

Kaasaeg on teine, meie arusaamad on teised, me elame totaalselt teises koordinaatsüsteemis - kaasaja vaadete ja arusaamade teljeks on inimese, inimisiksuse ja inimkonna dünaamiline areng. Teadus on oma osa arhailise ja religioonides dogmaks kuulutatud eksituste ületamisse andnud - me teame, et inimest ei mätsitud kokku savist, vaid meie kehaline olemine on arenenud loomariigist.

Humanism on ajalooliselt oma aluskontseptsioonilt pärit iidsetest religioossetest - lõplikul kujul loodud "valmis inimese" käsitluse ajast. Kaasaja humanism tunnistab inimese arengut loomast inimeseks. Kuid samas eitab humanism inimese jumalikkust. Humanismi maksimumprogramm ongi tõsta inimene kõrgemaks tema algsest loomalikkusest - inimest tema inimlikkuses täiustada ja lihvida.

Ateism on ajalooliselt pärit samast religioossest "valmis inimese" arusamast, tunnistades kaasajas inimese arengulist teed loomast inimeseks, kuid vastupidiselt humanismile on ateism suunatud mitte loomalikkuse vastu, vaid jumalikkuse vastu inimeses.

Kui humanism üritab meid kergitada ülespoole loomalikkusest, jõudmata jumalikkuse mõistmiseni, siis ateism püüab meid eemaldada jumalikkusest, seda kasvõi tagasi loomaks saamise hinnaga.

Nii oleks omavahel seotud need mõtteskeemid ja paradigmad kaasaja mõtteilmas.

Humanismi tuleb eelistada ateismile, kuid puudulikud on need mõlemad, kuna samaselt lõikavad inimese ära tema jumalikkusest. Humanism leebemalt, ateism lausa raevukalt. Seeläbi on mõlemad paradigmad vastuolus kaasaja arengulisuse arusaamaga inimesest, inimkonnast, inimisiksusest, kinnistades inimese lõplikult inimeseks - vanglasse iseendas - ja seda igaveseks.

Siin kommentaaris öeldu valgel ei saa ma kuigi õnnestunuks ega ka mitte targaks pidada reformijate mõtet sellest nn. "humanistlikust kirikust" - see on sisult mõistete kasutamine lihtsalt nende kena kõlaefekti, mitte sisu ja tähenduse alusel. Sest see "humanism" sisuliselt välistab jumalikkuse ja mitte pole see, mis jumalikust enam paista lubaks ja laseks. Me ei vaja mitte humanistlikku kirikut, me vajame üha enam täiesti muud - vajame jumalikku kirikut. Alles kirkiku üha enam jumalikkus lubab kirikul olla üha enam inimestele selle valguse annetajaks, mis lähtub Jumalalt. Ja selleks jumaliku valguse annetajaks ei ole ega saagi olla inimene, inimlikkus, inimkesksus - humanism.

Harri Kingo
Tallinn

#1098 Link

2011-10-02 14:35

Veidi manifesti autori enda seisukohti (kui neid siia juba jäetud pole):
http://www.youtube.com/watch?v=SVP4SVWzmR4&feature=player_embedded#!
DiaTheo

#1099 Re: Manifestide pinnalisusest

2011-10-02 15:18

#1087: Harri Kingo - Manifestide pinnalisusest

Pole mõtet kõpitseda maja katuse ja fassaadi juures, kui maja vundament on vildak, pragunenud, lagunev ja paigast ära - kosmeetiline remont ei muuda sellist maja elamiskõlblikumaks ja pole imestada, et inimesed sellisesse majja sisse kolida ja seal elada ei taha - et inimesed ei tule kirikusse. Kui kirik tahab kaasajastuda, siis peab ta üle vaatama oma märksa sügavamad alused kui see pinnaline ja teisene, mida manifestid esitavad.

 

Aivai! Rängalt raksatatud!

Et ristiusu 'vundament', jumal koos oma ilmutusega siis,  "on vildak, pragunenud, lagunev ja paigast ära"?

Uut Jumalat kuulutad? Või piirdud vana Jumala uue Ilmutusega?

Lapi see 'vundament' neil ära jah!

 

DiaTheo

#1100 Re: Re: Re: Re: Teine Reformatsioon

2011-10-02 15:32

#1088: Harri Kingo - Re: Re: Re: Teine Reformatsioon

"Wie sich Gottes Gewalt zu der des Menschen verhält, zieht sich als theologisches Grundproblem durch die ganze Bibel."

"Zahlreiche inhumane, Gewalt befürwortende Aussagen der Bibel, auch im Neuen
Testament, und ihre kommentarlose oder sogar zustimmende Verbreitung sind in der
Geschichte des Christentums zu Wurzeln der Gewalt geworden. Sie wirken auch
heute noch Gewalt erzeugend. Die klare auch öffentliche Distanzierung von
solchen Aussagen fehlt heute immer noch weitgehend. Dies begünstigt eine Gewalt
erzeugende Gehorsamkeitserziehung und behindert die Verbreitung von Modellen
gewaltfreier Konfliktbewältigung."

"Der Theologe Raymund Schwager gibt an, er habe 600 Stellen in der Bibel
gefunden, die von der Gewalt unter Menschen sprechen und er sei auf ca. 1000
Texte gestoßen, die von göttlicher Gewalt berichten. Haben wir es also mit einem
gewalttätigen Gott, mit einer in sich gewalttätigen Bibel zu tun? Wie ist das
Verhältnis der Bibel zur Gewalt?"

...

Ei ole ma üksi siin ilmas oma väitega.