Humanistliku kristluse manifest

Võtke petitsiooni autoriga ühendust

Arutelu teema on petitsiooni Humanistliku kristluse manifest jaoks automaatselt loodud.

Tim Thaler

#776

2011-09-24 22:53

Aitäh Meenutusele 772 Kompassi lingi eest. Et need naisvaimulikud selliseks pinnuks silmis on... Jah, Piiblit tuleb tõesti austada. Siin toodi mitmenaisepidamine välja. Eks Piiblis ole teisigi huvitavaid kooselulisi vorme - peaks täiega üle võtma...
Ja kuidas selle vaesuse ja lihtsusega jääb... praegust kirikut ja selle teenreid vaadates ei saa küll öelda, et nad Jeesuse ja Tema jüngrite eluviisi järgiksid. Ei ole Piibellikul alusel. Kuidagi valikuline kipub see Piibellik alus olema.

Külaline

#777 Re:

2011-09-24 22:57

#776: Tim Thaler -  

 

 

 

Valikuline jah.
Ei märka Tim Thaleri poolset vennaarmastustust.

Kas  Vanapagan võttis tõesti naeru  ära?


Külaline

#778

2011-09-24 22:57

Alati tuleb tunda inimesi, mitte midagi muud....
Al

#779

2011-09-24 23:04

Üks võimalik tõlgendus humanismist ja kristlusest: http://www.hbu.edu/hbu/LMarkos_Christian_Humanism.asp?SnID=1685498757
Sohvi

#780 Re:

2011-09-24 23:17

#779: Al -

Palun teha vahet kahel selgelt eristuval asjal: "kristlikul humanismil", ja "humanistlikult kristlusel". Esimese kohta on rohkelt andmematerjali, ja selle olemus on üsna üheselt arusaadav.

Seevastu teise, tundub et J. Lahe omaleiutatud termini kohta ei ole aga kahjuks mitte midagi leida. Vähemalt minu tagasihoidlike võimete juures.

See postitus on eemaldatud tema autori poolt (Näita detaile)

2011-09-24 23:20



Külaline

#782

2011-09-24 23:22

Christian Humanism tõlkepüünisesse on ehk mõnedki kinni jäänud.

Külaline

#783 Üks leid Google'is

2011-09-24 23:27

Aga sealgi ei muud, kui pealkirja all Human Christianity:
What does it mean to be a Christian humanist? Or even a Christian atheist?
Sohvi

#784 Re: Üks leid Google'is

2011-09-24 23:44

#783: - Üks leid Google'is

Olen minagi korduvalt kuulnud ausat tunnistust: "olen luterlane, aga Jumalat ma ei usu". Seda see vist tähendabki. Kuid selliste "luterlastega" ma küll ei tihkaks uue ja parema humanistlikku kristlust poole püüdlema hakata.

allakirjutanu

#785 Re: Re:

2011-09-25 00:04

#780: Sohvi - Re:

779 antud lingil (suur tänu!) on ju autor lausa üksipulgi lahti kirjutanud, et ta peab pädevaks väljendit "humanistlik kristlane", mitte "kristlik humanist"

I am a humanist Christian. Though I admit the euphonic superiority of the alternate phrase, Christian humanist, I must still insist on the grammatical (and perhaps ontological) precision of the former phrase. Christian is the substantive; humanist the descriptive.

Seda teksti lugedes tekkis mul mõte, et üks diskussioonikoht selle manifesti valguses oleks hoopis küsimus, kes on 21.sajandi eesti kristlane. Meie kristluse ajalugu on ju keeruline, traumaatiline, algas juba kuidagi valesti... Kas me oleme sellega selged sotid teinud, kas me sellest taagast oleme vabad?

Al

#786 Re: Re:

2011-09-25 00:13

#780: Sohvi - Re:

Viidatud teksti neljandas ja viiendas lõigus ongi seda selgitatud. Kui üritada lühidalt kokku võtta, siis autor peab ennast just nimelt "humanistlikuks kristlaseks". Kristlaseks olemine on tema esmane identiteet, kuid humanism kuulub lahutamatult selle juurde ja täiendab seda. Humanism ilma kristluseta muutuks tühipaljaks mõttemänguks, püüuks luua maa peale parimat võimalikku elukorraldust, mida inimene suudab oma jõuga välja mõelda (nt kommunism). Kristlus ilma humanismita muutuks kehalisi naudinguid keelavaks rangeks moraaliõpetuseks, mis lõppkokkuvõttes alahindab inkarnatsiooni tõelisust. Inkarnatsioon ongi kõige tugevam argument selle poolt, et kristlane peaks vältimatult olema ühtlasi humanist. Jumal ise on inimeseks saanud, järelikult ei peaks inimese ülesanne olema ennast oma inimlikkusest vabastada, vaid püüda saada parimaks võimalikuks inimeseks. Seega kui inimene püüab ehitada üles õiglast ühiskonda, püüab seada armastust ja sallivust kõrgemaks umbusust ja vihkamisest, on uudishimulik, tahab maailmast rohkem teada saada, naudib Jumalalt talle antud ande, muu hulgas ka oma seksuaalsust, siis see kõik peaks korda minema ka kirikule. Need ei ole kaks eraldi maailma. Inkarnatsioonis on Jumal ise need kaks ühendanud. Kui kirik sulgeb ennast välismaailmale, sulgub kõigele inimlikule või seab ennast sellest kõrgemaks, siis sellega kirik alahindab inkarnatsiooni reaalsust ja kipub kalduma gnostitsismi.


Külaline

#787 Re: Re: Re:

2011-09-25 00:53

#786: Al - Re: Re:

"naudib Jumalalt talle antud ande, muu hulgas ka oma seksuaalsust, siis see kõik peaks korda minema ka kirikule"

Taas see jutt ju kuidagi hästi kena ja tundub, et pattki valgeks lubjatud ning miskit nauditavat. Paremaks võimalikuks inimeseks saab aga ainult Jeesuse kutset järgides ning kõigepealt meelt parandades, see aga eeldab patu tundmist, mis alles avab meid Jumala armule - ja nii muutub juba maailm paremaks (vähemalt ühe inimese otsingu, imestamise, lootuse läbi). Samas ei ole mõtet hellitada lootust, et terve maailm kohe ja igikestvalt paremaks saab, seda mittte, sest iga inimene peab ise seda teed käima ning ei saa seda teha kellegi teise eest. Ja kindlasti ei ole inkarnatsioonis Jumal ühendanud kahte maailma, vaid on lunastanud patuse inimese.

Mis aga inimest puudutab, siis loomisõpetus räägib inimesest läbi kahe soopoole - inimene ühendab endas meest ja naist. Pattulangus rikkus inimese olemise, killustas inimese halvaks mehelikkuseks ja halvaks naiselikkuseks, lõhkus algse kahe poole ühtsuse. Soolise elu algne harmoonia kaotas oma tasakaalu ning omandas traagilise iseloomu, millega kaasnes ka meeleliste naudingute otsing. Seega kuulub inimeseks saamise juurde ka selle lahutatuse ületamine, mis ei saa kuidagi võimalik olla homoseksuaalses suhtes või kooselus, seepärast on viimane iseloomulik patus elada soovivale inimesele, mitte aga meeleparandust otsivale inimesele.


Külaline

#788

2011-09-25 00:54

"Jumal ise on inimeseks saanud, järelikult ei peaks inimese ülesanne olema ennast oma inimlikkusest vabastada, vaid püüda saada parimaks võimalikuks inimeseks."
Kristlus ei välista sugugi püüdu saada parimaks võimalikuks inimeseks, kuid mida annab küll humanismi lisamine?
Toodud lause mõte jääb ähmaseks. Need kolm komponenti ei ühendu loogiliselt: Jumal sündis inimeseks, inimene ei pea inimlikkusest (mis tähenduses - heas, halvas?) vabanema, tuleb püüda saada parimaks inimeseks. Ja seostavad sõnad seal vahepeal?
Võimalik on mõista vähemalt kahte moodi.
Aga kummagi puhul ei ole vaja ballastina lisandiks "humanistlikku".


Külaline

#789

2011-09-25 00:59

Keegi Louis Markos?
Jaan Lahe?
Ja siis?

Külaline

#790

2011-09-25 01:04

Ei imestaks, kui siin järgmine kanne tuleb teemal: lunastus on fantaasia, ristisurm on primitiivne ega ole pääsemiseks vajalik, piisab Jeesuse õpetuse järgimisest. Ka nii arvavad mõned ennast kristlaseks nimetavad inimesed.

Külaline

#791

2011-09-25 01:32

Rochesteri ülikooli ajaloolane Lasch on  kaasajastanud ja uue sisuga täitnud mõiste nartsissism. Nartsissist juhindub allasurutud vihast ning sisimast suutmatusest end armastada, sellest johtuvalt pageb ta suurustlevasse minakäsitlusse ning kasutab teisi inimesi eneserahulduse vahenditena, samas igatsedes ja soovides nende armastust ja heakskiitu. Nartsissistlik kristlus?
:) head ööd

Cor

#792

2011-09-25 01:34

Lihtsam, kui veenda mõnda usklikku oma tagurlikest põhimõtetest loobuma (seda lihtsalt ei juhtu, sest enamus neist mõtetest pärineb kuskilt sügavalt alateadvusest ja neile leitakse õigustus ka musta valgeks rääkimise hinnaga, kui küsimus on inimese identiteedi säilimises), on teha seda, mida tegi Martin Luther, ainult uuel tasemel. "Teesid" on juba olemas, aeg need kiriku uksele naelutada?

Külaline

#793 Re:

2011-09-25 01:39

#792: Cor -

No Luther astus nende vastu, kes patukustutust müüsid, astuks praegugi nende vastu, kes pattu olematuks soovivad kustutada. See oleks uuem tase tõesti.

Cor

#794 Re: Re:

2011-09-25 01:49

#793: - Re:

Aga tänapäevase Lutheri patu mõiste poleks ilmselt sama kui toonase st selle tõlgendamise raskuskese liiguks UT poole.

Sohvi

#795 Re: Re: Re:

2011-09-25 01:50

#786: Al - Re: Re:

Tänu lõpuks midagi leidmast.

 

Louis Markos käsitab humanismi ja humanistiks-olemist sootuks teisest lähtepunktist kui humanism seda ajalooliselt ja suhtestudes (vastanduvalt!) kristlusesse on olnud. Tema jaoks on humanist lihtsalt üks hea ja rõõmus inimene. See on täiesti teine eeldus ja lähtepunkt.

 

LM ütleb ühtaegu „ma olen humanist“, ja „ma olen kristlane“. Rõhuasetusega viimasel. Muidugi, iga normaalse mõistuse ja usu säilitanu ütleb sedasama (ses kontekstis), - mina kah. Sest iga kristlane ei saa põhimõtteliselt minetada seda Inimeseksolemist, mida Jeesus jumalanäolisena ette elas. Muidugi oli Jeesus humaanne, kuidas siis veel?! Sellist eeskuju tahaks järgida iga kristlane. Ainult et mida lisab siin juurde epiteet „humaanne“ sellele kvaliteedile, mida „kristlik“ nagunii juba on?

 

Võib ju mingi teoreetilise mõttemänguna, mingi fiktsioonina fantaseerida võimalusest, mis küll saaks siis, kui Jeesusest lahutada inimene/inimlikkus? Ja täpselt sama lahutustehe minu ning sinu kui  kristlase juures? Minetanud inimlikkuse, ei jää minust ka kristlasena midagi järele.  Lubjatud haud ehk.

 

Ses mõttes LM-i näitel osutub „humanism“ pigem kristluse tautoloogiliseks järelmiks, justkui järelkajaks veidi teistsuguse kõlaga. Kel pole oma aja ja intellektiga midagi muud peale hakata, võib ju sedasi kristlust eufemismidega kaunistada. A la „inimene olla on inimlik“ jms.

 

Kuid „humanism“ nii nagu LM seda mõistab, on valgusaastate kaugusel sellest Valgustus-Inimese (ja mitte Jumala!) lihakssaamisest, nagu teame seda Prantsuse ja Vene revolutsioonist ja paljust muustki mitte just kõige kaunimaist humanismiviljadest.

 

Kui humanism tähendab nii erinevaid, suisa vastandlikke asju, siis on targem seda sõna Manifestis mitte kasutada, - liiati pelgalt mingi sünonüümse kaunistusena ning ilma selgituseta, et see ilukõneline väljend EI OLE see humanism, mida R. Saard ehedalt ja lapsesuiselt sõnastas.

 

Leppige esmalt isekeskis kokku, manifestlased, kas humanism on mõistetud Saardi ehk siis Markose võtmes. Ja siis tulge, et läbi rääkida oma oponentidega, kas see oskustermin ühemõtteliselt mõistetavana sobib ka diskusiooniks siin foorumiringis.

 

Seni aga on palju kära eimillestki, ja kõigil on paha olla.

 

Milleks oli vaja nii negatiiv-kategooriliselt, üldistavalt ja samas eksitavalt sõnastatud Manifestiga välja tulla? Kas tõesti vaid selleks, et oma allkirja lisamisega endale mingit rahuldusetaolist emotsiooni pakkuda?

 

Cor

#796 Re: Re:

2011-09-25 01:51

#793: - Re:

Rääkimata sellest, et keegi ei paku siin pattude lunastust, vaid pigem seda, et kohtumõistmisega tegeleks jumal, mitte inimesed.


Külaline

#797 Re:

2011-09-25 01:59

#792: Cor -

Ongi juba naelutatud! Mitte kuskile kiriku uksele, vaid Postimehe veergudele. See ju kordades tõhusam.

Kinnas on visatud. Nüüd jääb üle lõpuni minna.

Olgu Jumal armuline

 

 


Külaline

#798 copy

2011-09-25 03:06

Nils Niitra
24.09.2011 14:11


Sarnandades kirikut neoliberalismile võtame kirikult talle ainuomase identiteedi ja autoriteedi öelda siinses maailmas neid asju, mida keegi enam ei ütle, sest ta kas ei julge või ta ei tule enam nende asjade peale.
Humanism kui filosoofiline mõiste ei tähenda mitte inimlikkust, vaid see tähendab inimkesksust. Kirik ei ole inimkeskne, kirik on Jumala keskne. Jumal teab, mis on kristlasele hea. Aga kes tahab hakata humanistlikule kristlusele takka kiitma, võiks kõigepealt endale selgeks teha, mis asi on humanism.
-0 +14
Cor

#799 Re: copy

2011-09-25 06:32

#798: - copy

"Kirik ei ole inimkeskne, kirik on Jumala keskne. Jumal teab, mis on kristlasele hea."

Jumal võib ju teada, mis on kristlastele hea, aga kuidas ta end kuuldavaks teeb? Ikka läbi inimese.

Niisiis võib öelda, et üks kristlane, uskudes end olevat kooskõlas jumala tahtega (püha vaim, piibli tõlgendamine), ainult arvab teadvat, mis on teisele kristlasele hea. Ja seoses inimesele antud vaba tahtega jääb Jumala tõeline tahe tegelikult alati küsitavaks.

 


Külaline

#800 Re: Re: copy

2011-09-25 06:45

#799: Cor - Re: copy

Jumala tahe on kirjas  kõigile kättesaadavas Pühakirjas.  Jumalat usaldades lähtutakse sellest, mitte ei püüta Piiblit revideerida aja vaimus. Sest ka revideerija ja tõlgenduse muutja "ainult arvab teadvat, mis on teisele kristlasele hea".