Humanistliku kristluse manifest

Quoted post

Jaan Lahe
Selle petitsiooni autor

#733 Re: Re: Autori kommentaarid

2011-09-24 18:48

#725: Enn Auksmann - Re: Autori kommentaarid

Enn, me saame konkreetselt rääkida vaid isiklikus võtmes. Sarnaseid asju, nagu kirjeldan, on tundnud ka paljud teised manifestile allakirjutanud. Aga nemad võivad rääkida ise. Ma ei taha selle manifestiga kuidagi ennast esile tõsta - olen küll teksti põhiautor, aga teksti sõnastusegi on käinud läbi hulk inimesi ja ka nemad võivad selle manifesti kohta öelda "minu manifest", nii nagu iga kiriku liige võib öelda kiriku kohta nii "meie kirik" kui "minu kirik". Aga ma tõesti tahaks teada, mis Sa solvunud oled. Manifest esitab lihtsalt ühe visiooni kirikust ja juhib täheleapanu ka mõnedele kitsaskohtadele. Kuid need on ju olemas ja neile viitamata pole võimalik diskussioon. Sa Enn oled loomulikult tubli ja pühendunud vaimulik, aga Sina ka ju ei taha suletud, vanamoodsat ja ebademoktaarlikku kirikut, eks ju?

Vastused

Enn Auksmann

#742 Re: Re: Re: Autori kommentaarid

2011-09-24 19:27:00

#733: Jaan Lahe - Re: Re: Autori kommentaarid

"Aga ma tõesti tahaks teada, mis Sa solvunud oled."

Ma olen solvunud selle peale, et see manifest jätab väljaspool kirikut olevatele inimestele mulje, et kirik on "suletud, vanamoodne ja ebademokraatlik", ning võimaluse seda kiriku vastu ära kasutada. Kas väljaspool kirikut on juba vähe halvustamist vaimulike ja kiriku suhtes, et sellele tuleb lisaks veel kiriku enda seest hagu anda?

"Sa Enn oled loomulikult tubli ja pühendunud vaimulik, aga Sina ka ju ei taha suletud, vanamoodsat ja ebademoktaarlikku kirikut, eks ju?"

Aitäh heade sõnade eest! Tõesti, kui kasutada taolist negatiivsena mõeldud määratlust (kuigi ma ei ole kindel, kas vanamoodne peab tingimata olema negatiivne), siis ilmselt ma ei taha seda. Aga ma palun, et mulle jäetaks õigus anda nii neile kui teistele mõistetele taoline sisu, mis sobib minu arusaamadega - ja kui mu arusaamad juhtumisi ühtivad nendega, mida on olnud kombeks üsna pikka aega pidada traditsioonilisteks kristlikeks arusaamadeks, siis ma loodan, et neid ei tembeldata üleolevalt iganenuks, vihakõneks ja muuks taoliseks.

Võib-olla aitaks foobifoobidel rahuneda seegi, kui nad mõtleksid, et üsna tõenäoliselt langetavad nad oma hinnangutega üsna hukkamõistva otsuse ka omaenda vana- ja esivanemate suhtes. Mu meelest on see kõige ehtsam vihakõne - kas me tõesti peaksime sellega jätkama? Ma ei pea siinkohal silmas asjalikku arutelu, vaid justnimelt taoliste siltide kleepimist nagu "homofoob", "vihakõne", "sallimatus", "võimuahnus" jmt.