Humanistliku kristluse manifest

Harri Kingo
Tallinn

/ #1149 Taevariik Jeesuse sõnadega

2011-10-03 18:56

Mille sarnane on taevariik Jeesuse järgi, jätan viite:

http://www.piibel.net/?q=taevariik+ut

Jeesus kasutas taevariigi idee ja olemuse seletamiseks paljusid väljendeid, mis olid aga igaüks eraldi vaid osalised peegeldused sellest, mida Jeesus taevariigi all ise mõistis ja mida ta läbi kõikide oma õpetuste õpetas. Juutidel oli tolles ajas väga raske aru saada taevariigi ideest - selle lihtsuse pärast! Ja selle sobimatuse pärast nende endi traditsioonilise arusaamaga taevariigist. Juutidele Jeesuse aegadel oli Messias taevase päritoluga maine valitseja ja taevariik pidi saabuma Messiase valitsemise all oleva reaalse riikliku moodustisena.

Jeesus õpetas aga taevariigi, oma kuningriigi, jumalariigi ja teiste nimetuste all ühte ja ainsat Jumala, inimese ja tema ligimese suhtekolmikut, mis rajaneb armastusel. Pole vaja täna lasta ennast eksitada Jeesuse kasutatud erinevates nimetustest selle suhteterviku äranimetamisel, tähistamisel - see oli paratamatult vajalik nimetuste paljusus, et juudid suudaksid mõista tema arusaama ja õpetust. Üks ja selge nimetus poleks avanud mõiste avarat sisu ja tähendust ja oleks surunud tollase inimese arusaama väga ühekülgseks - seepärast ka need paljud analoogiad Jeesuselt taevariigi kohta - et seda õpetust ja kontseptsiooni avada igas võimalikus ja tollastele juutidele mõistetavas võtmes ja viisil.

Üheks viisiks taevariigi mõiste sisu edasi anda oli teha seda läbi inimesele mõistetavate peresuhete - isa ja poeg, vend ja vend. Kuid see pole veel taevariigi kogu sisu hõlmav seletus, ja nii tõi Jeesus ka teisi aspekte ja avas taevariigi teisi tahke. Ta kirjeldas läbi analoogiate Jumala ja inimese ning inimeste omavaheliste suhete olemust päris paljudes oma mõistujuttudes ja lugudes.

Jeesus õpetas enim Jumala ja inimese ja inimese ja inimese suhet kui armastusesuhet, ja analoogiaks oli siin isa ja poja suhe ning venna ja venna suhe. Kuid Jumal on vaieldamatult ka Looja ja Valitseja, ta on veel lõpmatult palju muud - Korraldaja, Alalhoidja, Arendaja - ja nii võiks jätkata Jumala eri aspektide avamist... Kuid esmaselt on Jumal inimese jaoks oma last armastav taevane Meie Isa. Inimene on Jumala jaoks vastavalt poja seisuses. Siit ka see, et ligimene on vastavalt inimesele vend. Ühe isa lapsed on vennad ja õed ja see "vend" ja "õde" on ka traditsiooniline kristlase pöördumine kristlase poole - neil kahel on üks ja sama taevane Isa. Sellest ka Jeesuse õpetatud palve algussõnad - "Meie Isa..."

Ma ei rõhutaks Jumala võimu aspekti. Kõrgem kui Jumala võimu funktsioon on see, et Jumal armastab meid. Tavalises maises perekonnas on isal küll võim oma pere ja laste üle... aga perekonna teeb perekonnaks armastuse suhe, mis seal valitseb, ja üks perekond ei püsi pelgal isa võimul. Selline inimlik piirav Jumala nägemine ja mõistmine just võimu aspektist on omane vaid inimesele, kes otsib ja oskab leida analoogiaid ainult maistest hierarhiatest. Lähim analoogia on maine riik ja selles kehtiv võim.

Pigem võiks Jumalat aga mõista ja vaadata mitte kui võimu, vaid kui autoriteedi omajat. Võim teeb oma tahte kohustuslikuks sunniga, autoriteedi tahtele aga allutakse vabatahtlikult. Läbi võimu aspekti mõisteti Jumalat väga ammustel aegadel - Vana Testamendi aegadel ja sellele eelnevatel aegadel näiteks. Hiljem asendus see võim autoriteediks olemisega.

Jeesus õpetas aga veelgi avaramat arusaamist Jumalast - õpetas meid Jumalat tundma mitte vaid kui võimu kandjat, mitte vaid kui autoriteedi omajat, vaid kui meid armastavat taevast Meie Isa. Ja sellest pildis pole Jumala võim, isegi mitte tema autoriteet enam primaarsed. Primaarne on Jumala armastus oma laste vastu.

Taevariik saabki alguse inimese ja Jumala armastusest ja kehtestub Maal sama armastuse läbi inimeste vahel. Võimuga, isegi autoriteediga on taevariigi mõistel seda vähem ühist, mida enam mõistetakse taevariigi all armastust ja isetut kaasinimese teenimist.